Positief voetbalklimaat

v.v. ZIGO ondersteunt Positief Voetbalklimaat Tilburg

De aanleiding van de oprichting van Positief Voetbalklimaat Tilburg ligt in 2013. Na de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen is er  in februari 2013, tijdens de RTAV (Raad van Tilburgse Amateur Voetbalverenigingen) jaarvergadering de 1ste stap gezet naar een gezamenlijke aanpak van sportiviteit en respect binnen het Tilburgse voetbal. Een stuurgroep vertegenwoordigd met RTAV, afvaardiging vereniging, COVS (Centrale Organisatie van Voetbal Scheidsrechters), KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond), P&M jeugdvoetbalbegeleiding en team VO (Voortgezet Onderwijs) van de Gemeente Tilburg hebben na diverse bijeenkomsten een traject bedacht om te komen tot een Positief Voetbalklimaat Tilburg. Op dinsdag 29 oktober 2013 hebben alle voetbalverenigingen in Tilburg hun handtekening onder het convenant Positief Voetbalklimaat Tilburg gezet en daarmee ingestemd om gezamenlijk te werken aan een Positief Voetbalklimaat Tilburg, zo ook v.v. Zigo.

Bij Zigo zijn er vijf absolute uitdragers van het Positief Voetbalklimaat Tilburg. Dit zijn Jurgen Meuwese, Sivo Brown, Jolanda Doremalen, Peter Boekhort en Henry Nuyten. Zij hebben sportiviteit en respect hoog in het vaandel staan en proberen dit uit te dragen naar de rest van de vereniging. Zij doen er alles aan om PVKT te borgen binnen de vereniging en hiervoor organiseren zij allerlei activiteiten.

Vanaf het moment dat PVKT opgezet werd zijn er tal van activiteiten georganiseerd die in het teken stonden van sportiviteit en respect. Zo doet Zigo ieder jaar mee met het aftrapweekend. Het aftrapweekend is een dag in het begin van het seizoen waarop allerlei activiteiten worden georganiseerd die in het teken staan van sportiviteit en respect. In de loop der jaren zijn er ook verschillende workshops en clinics georganiseerd. Zoals bijvoorbeeld het stoplichtenspel, waarbij ouders erachter komen wat kinderen vinden van de kreten die langs het veld geroepen worden.

Bij Zigo worden er ook ieder weekend groene kaarten uitgereikt door de scheidsrechters. Degene die opvallend sportief gedrag vertoont krijgt van de scheidsrechter een groene kaart en hiermee verdient diegene een leuke prijs.

Wij van Zigo vinden het belangrijk dat we uitstralen dat wij sportiviteit en respect belangrijk vinden. Zo hebben wij een PVKT-stoepbord op de vereniging staan en een PVKT-banner met ambassadeur Jordens Peters.

In de toekomst zullen we nog een hele hoop activiteiten organiseren in het teken van sportiviteit en respect. Zo zal er in 2018 de Roadshow op onze club plaatsvinden. Een dag met ontzettend veel leuke activiteiten. Wij kijken hier al ontzettend naar uit en we hopen jullie ook.

Laat je positief gelden!

Zie ook:

Zie ook de verslagen van de aftrapweekenden bij ZIGO van de afgelopen jaren:

• Aftrapweekend 2014
• Aftrapweekend 2015