Statiegeld op kleine plastic flesjes

2 juli 2021 9:30

Sinds gisteren (01-07-2021) worden ook kleine plastic frisdrank- en waterflesjes in Nederland belast met statiegeld. Dit zal dan ook terug te zien zijn in de prijzen van drankjes in plastic flesjes in onze kantine.

Omdat er binnen ZIGO géén contant geld in omloop is, kunnen wij de lege flesjes van onze leden en bezoekers niet terug in nemen, om het statiegeld weer uit te keren. U kunt er dan ook voor kiezen om:

- de flesjes mee naar huis te nemen en zelf in te leveren (bij de supermarkt). Je krijgt dan het bedrag terug.

- de flesjes te doneren aan de club.

De opbrengst van de donaties komt ten goede aan de club. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van trainingsmaterialen. Wij zijn momenteel bezig om hier een inleverpunt voor te regelen.

Op onze huidige voorraad flesjes is nog geen statiegeld van toepassing. De drankenindustrie maakt het onderscheid tussen de flesjes zonder statiegeld, zolang de voorraad strekt, en flesjes met een herkenbaar statiegeld-logo erop. (Zie foto). Let hier dus even op, in de overgangsperiode.

Vanaf 2023 zal er ook statiegeld op blikjes worden geheven. Hierover later dus meer.

petflesje-e1619698749320.png